HOLD KROPP OG SINN I SJAKK MED SOMMERYOGA

Sommer og yoga – hva trenger du for å få din ro?

Vi har allerede fått en solid smak på sommeren, og om ikke ferien allerede er kommet til deg, så gjør den nok det snart.

Du gleder deg sikkert til noen uker fri med familie, venner, kjæreste eller en god blanding av alt. Selv med sommer og ferie ønsker du kanskje ikke å gi opp alt av gode rutiner du har opparbeidet deg hva gjelder trening, yoga, kosthold og annet. Her kommer noen yogatips for å holde kropp og sinn i form i sommer.

  • Stå opp litt tidligere og gjør yoga før familien og huset våkner. Innimellom er det eneste måten å få tid til deg selv og yoga.
  • En 1,5 times yogaklasse er deilig, men det ikke alltid tid til det. 20 minutter gjør også underverk!
  • Lek med forskjellige yogastillinger! Rull ut yogamatten eller bruk gresset og gjør yoga med familien. Barna kan helt klart mestre mange yogastillinger, for eksempel treet (vrksasana), båten (navasana) eller hvorfor ikke øve på hodestående, bro eller skulderstående?
  • Hvis barna er opptatt med sitt, kan du gjøre yoga en plass der du kan følge med. En øvelse i å beholde fokus innad selv om det stormer litt rundt deg.
  • Avslutt sommerkvelden med en kort meditasjon. Du trenger ingenting. Bare lukk øynene. Legg merke til lyder og annet som er rundt deg. Etter en stund retter du i stedet all fokus innover. La pusten guide deg.
  • Få inspirasjon ved å delta på en yogaklasse, workshop eller retreat der du er på ferie. Spør venner og kjente, eller bruk Google – og du vil få tips på gode yogasteder, inspirerende lærere og andre yogastiler landet rundt.

Hint, hint… sommerens beste og rimeligste yogaretreat foregår hos ats 30/7-3/8!

  • Vet du plutselig ikke hvor du skal begynne når du har rullet ut yogamatten? Yoga og prestasjon henger ikke godt sammen. Senk skuldrene. Det kan ikke bli feil. Begynn med noen solhilsener og kjenn etter hva du trenger akkurat i dag.
  • Legg inn noen få yogaøvelser etter andre aktiviteter. Det er deilig å fokusere på midten av kroppen etter for eksempel sykling og løping, eller en dag på fjellet. For eksempel cat/cow, planke eller navasana eller noen solhilsener.
  • La yoga bli en del av din dag, selv om du ikke rekker eller husker en lang serie. Finn noen favoritter som hjelper deg i hverdagen. Begynn med noen minutter helt i ro, der du fokuserer på pusten. Noen ganger trenger vi bare å puste …eller særlig å puste ut.

GOD SOMMER!

2018-07-02T15:37:41+00:00 2 juli 2018|asker YOGA|