SLITER DU MED Å ETABLERE DE GODE VANENE?

PS! Denne artikkelen tar ikke for seg bestemte matvarer eller treningsmetoder, men fokuserer på andre elementer som kan gjøre at du når dine mål raskere.

1. SPIS BARE VED MÅLTIDER

Hvis du spiser mens du jobber med PCen, svarer på tekstmeldinger, ser på TV eller leser, er det fort gjort å spise mer enn du hadde planlagt, og eventuelt at du «glemmer» at/hva du har spist, slik at føler behov for å spise mer ikke lenge etter måltidet.  Prøv å spise når du spiser, ikke multitaske!

2. TEAM OPP MED EN VENN/INSTRUKTØR

Du har kanskje merket at det er enklere å komme seg på trening om du har en avtale med en venn eller en gruppetreningsinstruktør. Det gjelder ikke bare trening, å lage mat med venner og familie gjør ofte at dere legger mer energi i det å få til et godt og sunt måltid!

3. BRUK MINDRE TALLERKNER

Du vet på restaurant, når tallerken er så stor at du føler det lille på midten knapt er nok til å stille sulten? Man spiser faktisk med øynene, så om tallerkenen er mindre, føler du automatisk at du spiser mer og dermed blir mettere. Appetittkontroll the easy way, altså!

4. SOV NOK

Restitusjon, humør, produktivitet, utseende – alt påvirkes av søvn. Sov nok! Sliter du med å sove mens det er lyst ute, invester i svarte gardiner eller en sovemaske!

 

5. SKRIV NED MAT OG HUMØR FOR Å SE SAMMENHENGEN

Ved å skrive ned hva du spiser og hvilket humør du har den dagen, samt gjerne også hvor mange timer du sov og kvaliteten på søvnen, kan du via ditt eget lille forskningsprosjekt se hvordan faktorene spiller inn på hverandre.


6. BLI BEVISST PÅ Å TAKLE STRESS

Stress har i årevis blitt linket til økt kroppsvekt og dårlige vaner. Hva er vel bedre når du er nervøs eller stressa enn litt chips/sjokolade? Gjør yoga, mediter, gå turer i frisk luft eller andre ting som hjelper deg å slappe av!

7. DRIKK NOK!

Vann, helst. Unngå vondt i hodet, få klare tanker, sunn hud og friske tenner ved å drikke nok vann!

8.  LAG MAT SELV

Da vet du hva maten består av, og du får et annet forhold til den. Hvis du ikke er så flink til/glad i å lage mat, bli inspirert av venner!

2018-12-04T14:41:48+00:004 desember 2018|BOOST, Helse- og livsstilsblogg, Kropp og sjel, Nyheter|