SLIK SEIRER DU OVER MØRKETIDEN

Vinteren begynner å nærme seg, og dagene blir kortere og mørkere. Det kan være en utfordring å unngå virus og bakterier når kroppen nå utsettes for det arktiske klimaets påkjenninger.

av Lars Olav Løndal

Om du føler at du har mindre energi og vanskeligere for å stå opp i disse dager, er du langt ifra alene. De mørke fargenyansene og mangel på sollys gjør dagene våre tyngre, og det er mange som lider av vinterdepresjon i en eller annen grad.

De vanligste symptomene på vinterdepresjon er

  • Mangel på energi
  • Mer behov for å sove
  • Nedsatt stemningsleie
  • Mer matlyst
  • Vektøkning
  • Sosial tilbaketrekning
  • Redusert sexlyst

For å ruste seg best mulig mot dette, finnes det flere tiltak vi kan benytte oss av. Mange velger å ta en ferietur til varmere strøk, mens andre benytter lysbehandling.

Humøret påvirkes av maten du spiser

Men det er også andre viktige ting å tenke på vedsiden av lysmangel. Hva vi spiser og hvordan vi lever er også med på å påvirke humøret.

Sola gjør mer enn å ”lyse opp” hverdagen vår, den er også en av våre viktigste kilder til vitamin D – også kalt solvitaminet.

D-vitamin er et livsviktig vitamin som tar del i en rekke prosesser i kroppen, bl.a. beinhelse og immunforsvar. Mangel på dette kan påvirke oss på mange måter bl.a. øke sjansene for depresjon.

Det er viktig at vi får i oss nok D-vitamin gjennom kosten når sola ikke er tilstede.

Ta tilskudd i alle måneder som slutter på R

Anbefalt daglig inntak er 10μg. Det er ikke alltid så lett å få til dette gjennom vanlig kosthold, så derfor anbefales det og ta daglig tilskudd. En god leveregel er å ta ekstra D-vitamin i alle måneder som slutter på R.

D- vitamin er hva vi kaller et fettløselig vitamin og det er derfor viktig at vi spiser fett vedsiden av slik at kroppen skal klare å absorbere det.

Matvarer som inneholder D-vitamin er:

  • Fet fisk (f.eks. laks, ørret og makrell)
  • Egg
  • Beriket margarin og melk
  • Tran

Tre glass ekstra lettmelk (1 glass = 1,5dl) gir deg en femtedel av D-vitaminet du trenger hver dag, så man må drikke ganske mye melk for å oppnå anbefalt inntak.

Aktivitet = frisk og glad, men husk å sove nok

Fysisk aktivitet er også viktig for å holde oss friske, gi økt energi og motvirke depresjoner. Så selv om ting føles tyngre, kom deg opp av sofaen og bruk kroppen din, om det er på treningsstudio eller ute i friskluft.

Vi har også et økt behov for søvn i vinterhalvåret, så prøv å få minst 8 timer hver natt.

Ellers er behovet for vitaminer, mineraler og antioksidanter det samme gjennom hele året, men siden vi er ekstra utsatt for forkjølelser og andre infeksjoner om vinteren, er det lurt å være litt ekstra nøye med kosten.

Spis sesongbaserte varer, de er de mest næringsrike!

Sørg for å få i deg frukt og grønt til alle måltider. Benytt deg gjerne av grønnsakene som er i sesong som for eksempel: Spinat, nepe, grønnkål, blomkål, rosenkål, poteter, løk, gulrøtter, squash, rødbeter osv.

Ingefær, chili og sitron er også gode ingredienser for å holde forkjølelsen unna.

Ingefær er proppet av antioksidanter og inneholder bl.a. gingeroler som er et betennelsesdempende stoff. Tradisjonelt har den blitt brukt til å bedre fordøyelsen og lindre forkjølelse og kvalme.

Chili inneholder antioksidantene karotenoider og flavonoider som beskytter mot kreft og hjerte- og karsykdom. Den er også rik på vitamin C som er en sterk antioksidant som bidrar til å bekjempe skadelige stoffer i kroppen.

Sitron er rik på vitamin C og sitrusflavonoider som har mange helsebringende effekter.

Så… Hva har vi lært?

  • Benytt deg av det dagslyset som er
  • Få tilstrekkelig med friskluft
  • Få i deg nok vitamin D
  • Sør for nok søvn
  • Hold deg aktiv
  • Spis rikelig med frukt og grønt
  • Vær sosial og gjør lystbetonte ting
2018-04-03T13:22:13+00:0026 oktober 2017|Blogg, Helse- og livsstilsblogg, Kropp og sjel|