ENDELIG: YOGA FOR GRAVIDE

Er du gravid og har lyst til å trene yoga?

Endelig kan vi tilby gravidyoga hos oss!
Vår yogainstruktør Tonje Anine har prakisert yoga siden 2014 og er utdannet innen Ashtanga yoga og gravidyoga. Gravidyogautdanningen tok hun hos HiYoga i Oslo, ved Cathrine Mathiesen, forfatteren bak boken Yogamamma. Kurset baserer seg på denne boken og strekker seg over 6 uker.
Gravidyoga bidrar til en sterk og balansert kropp, fremmer avspenning og søvn, samt virker fødselsforberedende. Kontakt er viktig stikkord. Kontakt med babyen, pusten, kroppen, bekkenbunnen og den feminine urkraften. I yoga for gravide er bevegelsene tilpasset den gravide kvinnekroppen, de er runde, myke, sterke og feminine. Praksisen har som mål å være som en liten dans for deg og babyen sammen, samtidig som vi skal åpne og lage mer rom i kroppen.
Kurset vil også åpne for et nærende og støttende kvinnefelleskap i denne viktige tiden.

Høstkurset vil gå onsdagene fra og med 05.09 til og med 17.10 med opphold i høsteferien (03.10) Totalt 6 klasser.

Tid: 16.30-17.45
Pris: 600,- for medlemmer, 800,- for ikke-medlemmer

Kurset gjennomføres med forbehold om nok antall påmeldte

Tilfeller

05.09.2018 onsdag 16:30
12.09.2018 onsdag 16:30
19.09.2018 onsdag 16:30
26.09.2018 onsdag 16:30
03.10.2018 onsdag 16:30
10.10.2018 onsdag 16:30

Vi vil gjerne også dele følgende yogaråd til deg som er gravid.

  • Vær veldig forsiktig under det første trimesteret (første 3 månedene). Sjekk med din lege og ev. fysioterapeut hva de anbefaler. Er du frisk, vil de sannsynligvis si at det er bra å fortsette å holde deg fysisk aktiv, men det er ikke anbefalt å drive med en sterk, fysisk krevende yogapraksis.

Hvis du gjør yoga regelmessig fra før, kan du fortsette med en moderert praksis.


Følgende råd er generelle og gjelder helt fra første trimester:

  • SNAKK MED DIN YOGALÆRER – Kom før timen og ta en prat med oss.  Eller søk oss opp på FB og send en melding. Vi vil gjerne hjelpe deg.
  • INGEN RASKE BEVEGELSER – ta det rolig og øv deg på å være tilstede i hver bevegelse både i kropp og sjel. La fokus være på pust og konsentrasjon – og på barnet og din voksende mage.
  • IKKE LIGG PÅ MAGEN  Magen skal ikke ha noe press på seg.
  • INGEN INVERSJONER/OPP-NED-STÅENDE ELLER HOPP – Ingen skulderstående, hodestående, hånd-/armstående. Be om forslag på andre øvelser.
  • IKKE LIGG FLATT PÅ RYGG  (savasana) – Bruk tepper/puter under kne og ligg eventuelt på siden.
  • UNNGÅ TWISTS/ROTASJONER HELT I FØRSTE
    TRIMESTER
    – (eagle, marichyasana C, univeralstilling) og deretter med største forsiktighet. Dette vil også begrense seg naturlig når magen vokser.
  • INGEN BAKOVERBØY (ustrasana/kamel, bro etc)
  • HORMONER  GJØR DEG EKSTRA MYK og forbereder kroppen for barnet og fødselen. Vær oppmerksom særlig på stillinger som gir dyp strekk.

Sjekk ut vårt yogatilbud her