Mye blir nytt i 2017. Finn balansen i vår 160 kvadratmeter store varme og gode yogasal!

Det er mye som blir nyere, bedre og større når vi utvider ats’ hovedsenter til Lensmannslia 4 fra februar 2017. Yogasalen og det tilhørende tilbudet er en viktig del av det som blir revolusjonert på nyåret. Lenger ned i denne artikkelen får du en film som viser yoga-koordinator Tina som forteller om salen og en nært forestående prøvetime du kan sikre deg plass på!

Hva er egentlig yoga?

Ordet Yoga har sine røtter fra ordet «Yuj» på sanskrit som betyr balanse /forening. Yoga er en disiplin for å oppnå  mest mulig balanse mellom kropp, sinn og sjel. Et system for fysisk, mental og åndelig trening.

I den nye yogaavdelingen til ats undervises først og fremst Ashtanga-yoga etter prinsippene etablert av Sri K. Pattabhi Jois, Yoga-klassene er dynamiske og pust-baserte.

Målet er at du gjennom yoga vil bli bedre kjent med deg selv og kroppen din, og også lære å møte livet med mer letthet og fleksibilitet.

Ashtanga yoga vil med regelmessig praksis over tid gi økt kroppsbevissthet, løse opp spenninger, gi styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Man starter med første serie (Primary series) som består av en rekke stillinger/øvelser (asanas). Rekkefølgen på stillingene er nøye sammensatt. Hver asana forbereder den neste, og hvis man har tillit til denne disiplinen og praktiserer regelmessig vil man etter hvert høste fruktene av sin praksis.  Et viktig kjennetegn ved Ashtanga-yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust-og bevegelsessystem og bidrar til en dynamisk flyt mellom hver stilling. yoga passer i prinsippet for alle.

Man trenger ingen forkunnskaper, kun en yogamatte, lette klær og et åpent sinn!

Alle nivåer ønskes og imøtekommes, og du vil bli undervist utfra ditt utgangspunkt.

 

 

Snart kan du velge og vrake mellom disse timene:

Mysore:
Mysore er en betegnelse på timer som ikke undervises, men snarere veiledes, slik det tradisjonelt gjøres i KPJAYI i Mysore, India. Her får du fokusert på din egen praksis, og det er alltid en lærer eller flere til stede, som går rundt og justerer, modifiserer og hjelper. Mysore er en unik mulighet til å praktisere Ashtanga yoga i et inspirerende miljø.

India, Mysore, woman practising yoga on roof, rear view

India, Mysore, woman practising yoga on roof, rear view

Yoga-ledet Ashtanga:
I en ledet Ashtanga-time går vi gjennom den første serien, eller deler av den med nødvendig instruksjon underveis. Serien innledes med solhilsener og fortsetter med stående og sittende stillinger, foroverbøyninger, bakoverbøyninger, rotasjoner og opp-ned stillinger. Alle stillinger holdes i fem pust og veves sammen til en sterk flyt av gjentakende dynamiske bevegelser. Vi åpner og avslutter med en kort chant.

Ashtanga Nivå 1:
I en Ashtanga nivå 1- time ledes du gjennom halvparten av første serien (primary series).

Ashtanga nivå 2:
I denne timen ledes du gjennom hele første serien,

Godt voksen Yoga(55+):
En ledet og noe mykere yogatime. Timen består av en serie posisjoner, som skal utfordre både styrke og fleksibilitet. Fokuserer på pust, flyt i timen og avslutter avspenning. Instruktøren justerer og modifiserer underveis.

Ungdoms Yoga (12-18):
En ledet yogaklasse med hovedvekt på Ashtanga. Her går vi gjennom en serie posisjoner, fokuserer på pusten og avslutter med avspenning.

Yoga Flow:
Yoga Flow (eller vinyasa flow) er en dynamisk og fysisk form for yoga med fokus på yogaøvelser satt sammen til sekvenser og serier. Som i mange andre yogatimer synkroniserer vi pust med bevegelser. Gjennom varierte og til dels kraftfulle sekvenser vil kroppen bli varm og sterk, og konsentrasjon og balanse vil bli bedre. I tillegg til en serie med stående øvelser har timen også gode og lange strekk, litt core-øvelser og avspenning – alt til deilig musikk.