MOBILITY 2017-10-31T10:02:23+00:00

Kropp og sjel

Timer og trening for kropp og sjel. Hvite timer har fokus på kroppskontroll, balanse, styrke, avspenning og pust.


 

YOGA

Yoga er en treningsstil, hvor pust, bevegelse og meditasjon forenes.Yoga passer i prinsippet for alle, og er en effektiv og utmerket form for trening som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Varighet 55 min.

Vår nye yogatimeplan har noe for alle nivåer og treningsformer!

YOGA flow 2

får du muligheten til å teste grenser gjennom en leken og energisk time.
Hver time har et eget tema hvor vi setter av tid til å gå igjennom en utvalgt asana. Du får jobbet med måter vi kan bygge opp mot, eller komme inn i armbalanser og asanaer hvor vi er opp-ned. Forvent deg å bli god og varm! Vi avslutter alltid med lang og god avspenning. Timen passer for deg som er trygg på basics og har lyst til å gå videre.

Yin yoga

er en myk og meditativ form for yoga med fokus på å strekke bindevevet og å styrke leddene i kroppen. I yin yoga er det hovedsakelig sittende og liggende posisjoner som holdes over flere minutter (typisk 3-5 min). Vi bruker puter, tepper og blokker for ekstra støtte og fokuserer på hofte og rygg. Selv om yin er en rolig yogaform kan det oppleves som utfordrende siden man er i samme posisjon over lengre tid. Yin yoga passer for alle, og man behøver ingen forkunnskaper for å være med.

Ashtanga yoga vil med regelmessig praksis over tid gi økt kroppsbevissthet, løse opp spenninger, gi styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Man starter med første serie (Primary series) som består av en rekke stillinger/øvelser (asanas). Rekkefølgen på stillingene er nøye sammensatt. Hver asana forbereder den neste, og hvis man har tillit til denne disiplinen og praktiserer regelmessig vil man etter hvert høste fruktene av sin praksis.  Et viktig kjennetegn ved Ashtanga-yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust-og bevegelsessystem og bidrar til en dynamisk flyt mellom hver stilling. Yoga passer i prinsippet for alle. 

Mysore 

er den tradisjonelle måten å undervise Ashtanga yoga på og er egnet for både nybegynnere og erfarne. Man får individuelle instruksjoner tilpasset sine forutsetninger og på denne måten utvikler man sin egen praksis. Nye posisjoner blir gradvis introdusert ettersom man behersker foregående stillinger. Dermed vil man som nybegynner ha en kortere og enklere praksis enn en som er mer erfaren, men begge vil bli utfordret på sitt nivå. Navnet  kommer fra byen Mysore i India hvor R.Sharath Jois driver sitt Ashtanga yoga Research institutt. Kom når det passer deg i tidsrommet som er satt i timeplanen og rull ut matten din stille og rolig. Det er selvfølgelig lov å spørre om hjelp underveis. 

Ashtanga Yoga ledet

I en ledet Ashtanga-time går vi gjennom den første serien, eller deler av den med nødvendig instruksjon underveis. Serien innledes med solhilsener og fortsetter med stående og sittende stillinger, foroverbøyninger, bakoverbøyninger, rotasjoner og opp-ned stillinger. Alle stillinger holdes i fem pust og veves sammen til en sterk flyt av gjentakende dynamiske bevegelser. Vi åpner og avslutter med en kort chant. 

Ashtanga Nivå 1

I en Ashtanga nivå 1- time ledes du gjennom halvparten av første serien (primary series).

Ashtanga nivå 2

I denne timen ledes du gjennom hele første serien, primary series.