GRAVID OG YOGA

Er du gravid og har lyst til å trene yoga?

Så hyggelig! Vi vil gjerne dele med oss følgende råd til deg som er gravid.

  • Vær veldig forsiktig under det første trimesteret (første 3 månedene). Sjekk med din lege og ev. fysioterapeut hva de anbefaler. Er du frisk, vil de sannsynligvis si at det er bra å fortsette å holde deg fysisk aktiv, men det er ikke anbefalt å drive med en sterk, fysisk krevende yogapraksis.

Hvis du gjør yoga regelmessig fra før, kan du fortsette med en moderert praksis.


Følgende råd er generelle og gjelder helt fra første trimester:

  • SNAKK MED DIN YOGALÆRER – Kom før timen og ta en prat med oss.  Eller søk oss opp på FB og send en melding. Vi vil gjerne hjelpe deg.
  • INGEN RASKE BEVEGELSER – ta det rolig og øv deg på å være tilstede i hver bevegelse både i kropp og sjel. La fokus være på pust og konsentrasjon – og på barnet og din voksende mage.
  • IKKE LIGG PÅ MAGEN  Magen skal ikke ha noe press på seg.
  • INGEN INVERSJONER/OPP-NED-STÅENDE ELLER HOPP – Ingen skulderstående, hodestående, hånd-/armstående. Be om forslag på andre øvelser.
  • IKKE LIGG FLATT PÅ RYGG  (savasana) – Bruk tepper/puter under kne og ligg eventuelt på siden.
  • UNNGÅ TWISTS/ROTASJONER HELT I FØRSTE
    TRIMESTER
    – (eagle, marichyasana C, univeralstilling) og deretter med største forsiktighet. Dette vil også begrense seg naturlig når magen vokser.
  • INGEN BAKOVERBØY (ustrasana/kamel, bro etc)
  • HORMONER  GJØR DEG EKSTRA MYK og forbereder kroppen for barnet og fødselen. Vær oppmerksom særlig på stillinger som gir dyp strekk.

Sjekk ut vårt yogatilbud her